KISAH MANGABUWAU

Suatu kisah yang terjalin secara mini ( kisah pendek ). Kisah ini biasanya piktif tetapi ada juga yang diangkat dari kejadian sehari – hari. Umumnya kisah – kisah yang diketengahkan ini kental dengan humor. Sampai sekarang di dalam masyarakat banjar, kisah mangabuwau ini masih hidup. Kisah mangabuwau ini diketengahkan oleh orang – orang banjar biasanya berumur 17 tahun ke atas, manakala berkumpul – kumpul dalam suatu pertemuan santai. Untuk memulai siapa yang berkisah terlebih dahulu terserah kesepakatan, biasanya surung kupak artinya bergantian membalas kisah dan atau di antara mereka ada yang tukang kisah yakni banyak mempunyai kisah, selebihnya hanya pendengar. Suasana sungguh diwarnai dengan gelak tertawa jika kisah sudah selesai dikisahkan. Tak jarang walau kisah ini dikisahkan berulang kali, bagi yang sudah tahu kisah ini ikut juga memperkuat kisah.

Demikian sekelumit tentang Kisah Mangabuwau. Dan bagi yang berminat mengisi laman ini silakan mengirimkan boleh lebih dari lima Kisah Mangabuwaunya ke email : merayusukma49@yahoo.co.id Terima kasih partisipasi Anda.

Senin, 11 Agustus 2008

TANGAN BAANGKAT KA ATAS

Di kampung urang tumbur. Pungkalanya ada urang mati tangan kanannya baangkat wan manunjuk ka atas. Imbah diturunakan baangkat pulang. Tarus-tarusan kaya nitu. Urang barataan hara. “ Bah, labaram jadi hantu jua “, ada nang baucap. Kabalujuran ada masuk ka rumah kawan si mati. Imbah malihat kawannya nitu inya tatawa. Urang barataan hiran malihat kawan si mati tatawa. Lalu ada nang baucap, “ Tolongi pang mambujurakan tangannya”. Kawan si mati maiihakan. Nangapa pituanya, kawan si mati maangkat tangan jua mudil mandadah sambil baucap, “ Kada Su Anangai “. Ai, sakalinya tangan si mati turun saurang kada lagi baangkat. Sakalinya si mati nitu waktu hidup jadi makalar panumpang taksi. Satiap hari inya maangkat tangan lawan urang nang handak umpat bataksi. “ Banjar banjar !”, jarnya. Maksudnya siapa nang handak ka Banjar. ****

Tidak ada komentar: