KISAH MANGABUWAU

Suatu kisah yang terjalin secara mini ( kisah pendek ). Kisah ini biasanya piktif tetapi ada juga yang diangkat dari kejadian sehari – hari. Umumnya kisah – kisah yang diketengahkan ini kental dengan humor. Sampai sekarang di dalam masyarakat banjar, kisah mangabuwau ini masih hidup. Kisah mangabuwau ini diketengahkan oleh orang – orang banjar biasanya berumur 17 tahun ke atas, manakala berkumpul – kumpul dalam suatu pertemuan santai. Untuk memulai siapa yang berkisah terlebih dahulu terserah kesepakatan, biasanya surung kupak artinya bergantian membalas kisah dan atau di antara mereka ada yang tukang kisah yakni banyak mempunyai kisah, selebihnya hanya pendengar. Suasana sungguh diwarnai dengan gelak tertawa jika kisah sudah selesai dikisahkan. Tak jarang walau kisah ini dikisahkan berulang kali, bagi yang sudah tahu kisah ini ikut juga memperkuat kisah.

Demikian sekelumit tentang Kisah Mangabuwau. Dan bagi yang berminat mengisi laman ini silakan mengirimkan boleh lebih dari lima Kisah Mangabuwaunya ke email : merayusukma49@yahoo.co.id Terima kasih partisipasi Anda.

Jumat, 15 Agustus 2008

MANCARI RASA

Mantang-mantang inya hacut, kakawanannya mahapaki. “ Alah ikam naini handak jua mangawini Galuh nitu, kada mambadai awak tuh hacut nang kaya diisap buyu, bacaramin dahulu. Kami haja manyarah. Cuba ikam pikir, pakakas kami tu nangkaya apa lagi ada nang ganal ada nang panjang ada nang ganal lawan panjang-panjangnya, dihantainya haja. Cuba ikam bayangakan, sadikit-dikit awaknya kada bagarak matanya bapajam pulang.” jar kakawanannya. Si Hacut karas jua handak mangawini Galuh. Imbah kawin Hacut wan Galuh, malam nitu kakawanannya mahintipakan. Kakawanannya malihat takajutan. Nangapa, Galuh pina badangsar, takusasai ulas tilam, takipaian guguling. Galuh manggah-mukuh, ayak kakanan salah ayak kakiwa luput maunggat kada kana. Hacut tanang-tanang haja. Kakawanan Hacut kakalahan. Ai, rupanya nangapa Galuh mancari rasa.***

Tidak ada komentar: